18.07.2012

ONE LOVE

Olayli bir hafta sonu gecti malum.
Herkeslerin dilinde bira mevzuu; ozgurlugnesahipcik etiketiyle gelen isyanlar akabinde kose yazarlarinin yorumlari...
Buralar da benim kosem ya hani, benim de yorumum eksik olmasin diyerek gireyim konuya.

11yildir pasa pasa yoluna devam eden bir muzik festivaline Efes Pilsen sponsor. Dedim ya 11 senedir bu is boyle, neden simdi batti orasi mechul. Mechul ama sonuc bir sekilde rahatsiz oldugunu iddia edenlerin lehine oldu ve festival alaninda bira satisi yasaklandi. Yanlis anlasilma olmasin; bira dedigin sey oyle %80 alkol oranina falan sahip degil, bir tane icsen anca cisin gelir, oyle bir sey... Cok sey soylendi; bir grup Eyup'lu genc festivale karsi cikti ne yapti etti satisi durdurdu. Bunu ne yollarla basardilar orasi mechul.
Verdikleri sebep; Eyup'un kutsal br semt olmasi ve festivale gelenlerin icki sebepli taskinlikla semtin tarihine saygisizlik etmeleri. Bunlarin hepsi tartismali dusunceler, dogrusu yanlisi pek yok yani.

O yuzden yasak isi sakat bu tip durumlarda. Ha herifler icip icip elalemin karisina kizina sarktilarsa, gidip de bir turbenin dibine isedilerse okuzluk etmisler ama onun da cezasi yasak degil bence.
Yasak isi sadece karaborsaya kapi acar, baska da bir boka yaramaz afedersin.


Misal Galata'da iki yildir ayni konunun tartismasi var. Gencler saat 18.00 sularinda kulenin dibinde bulusmaya ardindan icmeye basliyorlardi. Benim ev arkadaslarin alkol alanina nispeten biraz uzak, dolayisiyla kendilerinin taskinliklarina sahit olmadim; ne zaman gorsem kardes kardes oturup icki esliginde sarkilar soyluyorlardi. Ama isin gercegi o degilmis; belirli bir saatten sonra zibitip umuma acik yerleri hacet mekani olarak belirliyorlar, acik kapi buldular mi oracikta goturuveriyorlarmis. 

Simdiyse durum baska; her aksam kulenin etrafina serit cekiliyor, bir tane polis araci kulenin onunde bekliyor, polis memuru da sap gibi butun gece orada dikiliyor. Kisacasi kulenin dibinde yere comelmek comelirken icki icip cekirdek citlemek yasak. İyi mi oldu? Bence olmadi, OHAL'den  hallice bir goruntu hakim meydana.

Haa kulenin az yaninda Yuksek Kaldirim'a inen merdivende takiliyor simdi gencler, sayi daha dusuk ama mantik ayni; İçelim guzelleselim. Fakat nereye işiyorlar onu bilemiyorum. Ama sunu biliyorum; bu is boyle cozulmuyor. Orta yol bulmak lazim; icenleri denetlemek belirli bir saatte dagilmalarini saglamak lazim.

Eyup'teki durum da ayni bence; adam gibi denetlensin ne şiş yansin ne de kebap. Ama Turk dedigin oyle seylerden hoslanmaz. Yilanin basini eziverir.

Yilanin basini da ezdin mi baska dertler cikiyor ama ortaya; insanlar gruplasiyor, birbirlerinden nefret etmeye basliyor. Eger harbiden bu devlet hepimizi iyimizle kotumuzle kucakliyorsa o is oyle olmali.
Ama goruyorum ki One Love'da yasananlar munferit. O zaman da kime neye hizmet ediyor diye soruyor insan. Cidden semte olan saygidansa durum dedigim gibi bir orta yol bulunsun boyle kavga gurultu cikmasin.

Ama ondan da emin degilim acikcasi; gecen aksam tum bu olaylar uzerine seriat istedigini ve Eyup'lu oldugunu soyleye bir insan evladiyla muhabbet etmeye calistim Twitter'dan. Muhabbet etmeye calistim diyorum cunku sonlara dogru Melih Gokcek karsisinda belgelerle ayakta durmaya Kilicdaroglu gibi hissettim kendimi.
Ne desem ne soylesem sacma sapan da olsa bir cevapla karsilastim: Senin inancinla benimki ayni degil seninkinin dogru oldugunu iddia etmeyeceksin heralde dedim, dinimi sordu. Yahudiyim diye cevap verdim; Ben antisemitim dedi. Senin kaybin dedim, İsrail insanlik ayibinin en buyugunu isliyor sen mi hosgoruden bahsediyorsun diye bir lafa maruz kaldim.
"Hosgoruden bahsediyorum fena mi ediyorum, kufur etseydim daha mi iyiydi?" diye sordum, gerceklerin ortada oldugunu soyledi. O gercek nedir, hala arastirilmakta...

Bu is din davasi degil arkadas! Ben onu gordum, cunku benim bildigim bana ogretilen muslumanlik hosgorulu olmayi buyurur. Yani sen icersin sicarsin, harbi dindar insan: "Yapma etme yazik ediyorsun kendine" der ama elinde tasla sopayla adam dovmeye gelmez.

İnsan kendi isine bakar ne de olsa, ucu kendine dokunmadigi zaman suya sabuna da dokunmaz, hele Turk'un isi olmaz! Demek ki, dinden ote baska psikolojik seyler var isin icinde. Kiskanclik desem tam degil, yoksunluk desem o da degil. Haset, cehalet, cekememezlik vs. hepsi bir arada.

Neden var bu duygular bu insanlarda onu dusunuyorum, kesin bir cevaba ulasamiyorum.

Ama hatirladigim bir olay var;
Universiteye ilk girdigim yil, basortusu yuzunden okula alinmayan bir kiz vardi. Basini acip girdi sinifa, agliyordu." Neyin var" diye sorduk, zaten daha ilk hafta, liseden sonra o ortamda sudan cikmis baliga donmusuz , ondan olabilecegini dusunduk. Basortusunu cikarmasi icin zorlamis kapidaki gorevliler...Acaip uzuldum cidden. Ama o olaya sahit olsaydim sahip cikar miydim onun hakkina bilmiyorum acikcasi.  Aklim bir karis havadaydi, gozlerimi acmamistim daha... Geriye gidebilseydim zamanda, gidip basardim kufuru o gorevliye.

Acaba bunun gibi olaylar yuzunden mi diye dusunuyorum hep. Yine de bu kadar kinin icini doldurmaya yetmiyor bu tip olaylar. Gerci yasanan bir cok olayin ardindaki kinin dayanak noktasi o kadar zayif ki... 3-5 adamin gaziyla oluyor her sey. Seviyoruz gaza gelmeyi.

Secim sonrasi yazdigim bir postta soyledigimi tekrarlayacagim; Bir iki yil oncesine kadar hayatimda kendinden olmayana bu kadar toleranssiz bir Turk insani ne gordum ne duydum...
Hem de yok yere, oradan buradan duydugu sozlerle.. O sozlerin alti dolu mu degil mi sorgulamadan, bakmadan...

Oncelikle bazi seyleri itiraf etmek gerek; korkmadan utanmadan hem de. Kizlar erkekler bir festivalde egleniyor diye catliyorsa hasetinden birileri, once o haseti kabul etmeli ki yaptiginin sacmaligini anlasin.
Bana dini kullanip gelmesin; din dedigin insana hosgorulu olmayi, iyi biri olmayi ogretir.

Ortacagda miyiz lan! Delirtmeyin adami...

Son sozum festivalcilere yani bana, sana, arkadasina:
Bunlar yasanacak cok dogal; bu ulke kurulurken onlarca yilda yasamasi gereken degismeyi kisacik bir surede yasadi. 30 saniyede bir hamburgeri hupletirsen, midene oturur sonra ya kusarsin ya da ilac alip mideni sakinlestirmeye calisirsin ayni hesap. O yuzden korkmaya mahal yok, kimsenin ozgurlugu gitmiyor, kaptirmayiz! Ama kaptirmazken de kimseyi dislayip parmakla gosteremeyiz, dusman olamayiz, biz bu ulkede hep beraber yasamayi ogrenmek zorundayiz!
Adi ustunde: ONE LOVE



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder